سرنوشت لایحه فرونشست زمین در مجلس به کجا رسید؟ دستور اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه فوری در برابر «حشره سنک» در مشهد حریق کنتور برق در خیابان بابانظر (۳ شهریور ۱۴۰۳) مرگ تلخ مادر باردار و دختر خردسال مشهدی در دریای خزر (۳ شهریور ۱۴۰۳) پیام وزیر جدید آموزش و پرورش درباره دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان تمهیدات ترافیکی پلیس راهور برای روز اربعین در مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۳) ستاد مرکزی اربعین: زائران روز اربعین به کشور برنگردند قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب به سلامتی شما آسیب می‌رساند هواشناسی: دمای ۴۸ درجه‌ای در شهر‌های زیارتی عراق به ثبت رسید ویدئو | لحظه دیده شدن پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور (۳ شهریور ۱۴۰۳) دومین مورد آبله میمونی جهش‌یافته در خارج از آفریقا تایید شد سردار رادان: ۲.۵ میلیون زائر تاکنون از عراق بازگشته‌اند (سوم شهریور ۱۴۰۳) سازمان اورژانس کشور: روند کاهشی موارد غرق‌‍شدگی در استان‌های خراسان تغییر در نرخ اضافه‌کار پرستاران و استخدام نیرو‌های جدید (سوم شهریور ۱۴۰۳) راه‌های موثر برای مبارزه با حشره «سِنَک» ستاد اربعین هلال احمر:۲۵۳ زائر مصدوم و جان‌باخته به داخل کشور انتقال یافتند تصادف شدید موتورسیکلت و خودرو در بلوار شریعتی مشهد + جزئیات (۳ شهریور ۱۴۰۳) تحویل وزارت میراث فرهنگی به صالحی امیری با حضور عزت الله ضرغامی دستگیری ۵ متهم درگیری مسلحانه در مشهد + فیلم دبیر انجمن علمی داروسازان ایران: به دلیل اعمال تحریم‌ها، با کمبود دارو‌ مواجه هستیم پلیس هرمزگان از کشف هروئین در چند بسته‌ شیرخشک‌‌‌ خبر داد ویدئو | لحظه انفجار خودروی سواری پس از تصادف با تریلی در محور ایلام-مهران (۲ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بررسی چرایی تعداد روزهای آلوده در فصول سرد

  • کد خبر: ۱۹۶۲۶۳
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
بررسی چرایی تعداد روزهای آلوده در فصول سرد
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: هنگامی که هوا سردتر می‌شود، کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده‌ها به‌طور نسبی در لایه‌های زیرین جو را در پی دارد و با استمرار تولید آلاینده‌ها هوا آلوده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با افزایش هوا  همچون سال‌های گذشته آلودگی بر سر شهروندان کلانشهرها آوار می‌شود. در سال جاری تاکنون ۵۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز ناسالم ثبت شده است. علت اصلی آلودگی هوای پایتخت منابع متحرک است. بر اساس مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که توسط کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و... ۵۴ درصد گزارش و براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق به عنوان آلاینده شاخص هوا طی فصول سرد سال حدود ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت نیز حدود ۴۰ درصد ثبت شده است. 

احد وظیفه ضمن اشاره به گرمای هوای کشور طی پاییز سال جاری نسبت به حد نرمال، درباره علت افزایش آلودگی هوای تهران طی روزهای سرد سال اظهارکرد: گرم بودن هوا نسبت به نرمال تا حدودی اثر مثبت بر کاهش آلودگی هوا دارد چراکه با گرم‌تر شدن جو نسبت به حد نرمال، آلاینده‌ها در لایه‌های عمیق‌تری از جو پخش می‌شوند این در حالیست که با سردتر شدن هوا و کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده‌ها به‌طور نسبی در لایه‌های زیرین بیشتر می‌شود اما هر چه قدر سرعت وزش باد بیشتر باشد، موجب آشفته کردن بیشتر جو می‌شود بنابراین آلاینده‌ها از محل تولید آن‌ها مانند مناطق شهری مثل تهران دور می‌شوند.

وی اضافه کرد: طی هفته جاری با کاهش سیستم‌های عبوری و به‌طور نسبی با کاهش سرعت وزش باد مواجه هستیم. در این شرایط با تردد خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی، آلاینده‌ها در سطح شهر منتشر می‌شوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه در تهران مازوت سوزی نداریم بنابراین بیشترین علت آلودگی هوا حمل و نقل و صنایع است، خاطرنشان کرد: مصرف سوخت در ایران تبدیل به معضلی شده است و به محض کاهش سرعت باد، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد، به‌گونه‌ای که نفس کشیدن را برای همه دشوار می‌کند.

وی درباره تاثیر ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با توجه به سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوای پایتخت تاکید کرد: این کار اثر مثبت دارد البته اتوبوس‌های وارد شده باید به‌ تعدادی باشد که مردم به استفاده از آن‌ها تمایل پیدا کنند چون اگر تعداد اتوبوس برقی کم باشد، مردم به علت شلوغی و معطلی در ایستگاه‌های اتوبوس چندان به این کار رغبتی نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند که با خودروهای شخصی تردد کنند.

وظیفه در پایان اظهارکرد: در کنار ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، فرهنگسازی نیز باید صورت بگیرد و مزایای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی اطلاع‌رسانی شود تا مردم به این کار ترغیب شوند.  در واقع ورود اتوبوس‌های برقی به تهران شاید تنها راهکاری باشد که در کوتاه‌مدت می‌تواند بر کاهش آلودگی هوای پایتخت موثر باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->